Blog #MJPPBA
Message text!

Menteri Pelancongan menyeru mesyuarat khas mengenai polisi daftar masuk hotel



PETALING JAYA : Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Tiong King Sing (gambar) telah mengarahkan kementeriannya untuk segera mengadakan mesyuarat khas berkenaan isu polisi daftar masuk hotel.

“Saya telah mengarahkan kementerian untuk segera mengatur mesyuarat khas dengan semua pihak berkaitan, terutamanya pengendali industri hotel, sebaik sahaja saya kembali ke Malaysia. Mesyuarat ini adalah untuk membincangkan isu ini secara mendalam dan memastikan penyelesaian yang adil yang tidak membebankan pelanggan,” katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat (27 Sept).

Tiong kini mewakili Malaysia dalam mesyuarat Pertubuhan Pelancongan Sedunia PBB.


Beliau menekankan bahawa keutamaan beliau adalah untuk menyelaraskan amalan dan polisi hotel dengan kepentingan pengguna sambil mengekalkan industri hospitaliti yang kompetitif dan mampan.

“Saya ingin memberi jaminan bahawa kementerian akan mengambil tindakan segera dan berkesan untuk menangani isu ini. Pandangan dan cadangan semua pihak berkepentingan akan diambil kira dalam proses membuat keputusan untuk memastikan industri hospitaliti Malaysia kekal kompetitif dan mesra pelanggan,” tambahnya.

Menteri tersebut mengakui kebimbangan orang ramai yang dibangkitkan di media sosial dan oleh media, berikutan laporan terbaru mengenai beberapa hotel yang melaksanakan waktu daftar masuk pada pukul 4 petang dan waktu daftar keluar pada pukul 11 pagi, yang banyak dikritik sebagai tidak adil kepada pelanggan kerana memendekkan tempoh menginap.

Post a Comment

0 Comments